maanantai 2. huhtikuuta 2012

Rome as I see it

Saimme nauttia Rooman ilmapiiristä ja kauneudesta kolme kokonaista vuorokautta. Aurinko paistoi käytännössä pilvettömältä taivaalta koko ajan, päivällä lämpötila nousi +25C:een ja illaksi laski n. +10C:een. Paluu arkeen koitti nopeasti ja samalla tuli takatalvi. Mutta kyllä lyhyt irtiotto arkeen tekee hyvää. Eniten nautimme kiireettömyydestä, nähtävyyksistä ja erinomaisesta ruoasta. Rooma on iso kaupunki, mutta ydinkeskustan alueella kaikkialle pääsee kävellen. Myös kaikki suurimmat nähtävyydet ovat kävelymatkan päässä. Tosin kun aamusta aloittaa kävelyn ja kiertelee koko päivän kaupungilla, tulee helposti päivän aikana käveltyä 5-10 km. Arvioisin, että kävelimme n. 20 km matkamme aikana.

Otin matkalla arviolta 350 kuvaa, kamerasta poistin jo matkan aikana sata "turhaa" kuvaa ja lopuista editoin n. 100 kotialbumiin. Roomassa on niin paljon nähtävää, toinen toistaan kauniimpia kirkkoja, vanhoja rakennuksia, kaunista arkkitehtuuria lähes silminkantamattomiin. Yritin useista nähtävyyksistä hakea hieman erilaistakin kuvakulmaa, Espanjalaisista portaistakin on todennäköisesti otettu miljoonia kuvia vuosien aikana. Liikuimme suurimman osan päivästä kaikkein kirkkaimman päivänvalon aikaan, mikä toi omat haasteensa valokuvaukseen (sekä jälkikäsittelyyn).

Päivä 1

Saavuimme lentokentälle n. klo 10.15 ja hotellille pääsimme klo 12. Kävimme syömässä lounaan ja sitten lähdimme kiertelemään kaupunkia. Kävimme Fontana di Trevillä, Espanjalaisilla portailla ja kiertelimme pitkin poikin Via del Corsoa. Kävimme myös Pantehonin sisällä sekä Piazza Navonalla.

Mobiili vihermyymälä

Kiirettä sivukujalla

Fontana di Trevi

Fontana di Trevin yleisötungosta

Carabinierit viettämässä lepotaukoa. "Nakkisuoja".

Piazza Navona; Vasemmalla Fontana dei Quattro Fiumi ja oikealla kirkko Sant’Agnese in Agone

Piazza Navona

Varjojen leikkiä talon seinässä

Espanjalaiset portaat

Kyyhkyläiset

Espanjalaisilta portailta alkaa Via del Corso, yksi Rooman pääkaduista

Pantheon

Pantheonin kupoli sisältä

Ferrarinpunainen Ferrari

Päivä 2

Aamupalan jälkeen suuntasimme Colosseumille sekä Forum Romanumille. Colosseumin sisään emme nyt menneet, siellä kävimme edellisellä reissulla. Forum Romanumin alueeseen tutustuimme paremmin. Forum Romanum oli muinaisen Rooman ydinaluetta ja se toimi myös poliittisen vallan keskuksena. Alueella on yllättävän hyvin säilyneitä raunioita. Paljon erilaisia monumentteja. Alueella on myös Palatinus-kukkula, josta aukeaa hyvät näkymät koko Forum Romanumin alueelle. Alue on melko laaja ja siellä vierähtää helposti useita tunteja. Opasteet olivat myös jollain tapaa epäselvät, niiden perusteella oli vaikea löytää haluamalleen alueelle ja myös uloskäyntiä sai hakea hyvän tovin. Lounaan jälkeen näimme vielä juutalaiskorttelit ja nautimme siellä capuccinot. Loppupäivä kuluikin ostokaduilla kulkiessa ja hotellille palatessa.

Tyylikkäästi Vespalla

Colosseum

Näkymä Colosseumille Forum Romanumilta katsottuna

Romuluksen temppelin ovi, Forum Romanum

Vestan neitsyiden patsaita. Tarina Vestan neitsyistä on mielenkiintointen, lue lisää täältä.

Vestan neitsyiden temppelialue

Castorin ja Polluxin temppelin rauniot

Juutalaiskortteleiden alueelta

Viktor Emanuel II:n monumentti

Päivä 3

Siirryimme bussilla (ainoa kerta kun emme kävelleet) Forum Romanumin lounaspuolelle, Tiberin itärannalle. Löysimme Bocca della Veritaksen (totuuden suu) sekä kävimme samalla viereisessä kirkossa (Basilica Santa Maria in Cosmedin). Sieltä jatkoimme Tiberin yli Trasteveren puolelle, jossa kävelimme muutaman tunnin ajan ja kävimme syömässä erinomaiset pizzat. Trastevere on Rooman vanhaa kaupunkia, siellä asuvat roomalaiset pitävät itseään "aitoina" roomalaisina. Kadut ja kujat ovat siellä kapeita, rakennukset vanhoja, seinämiltään osin rapistuneita. Olimme siellä perjantaina aamupäivästä iltapäivään ja alue vaikutti varsin rauhalliselta siihen aikaan, ainoastaan jonkin verran turisteja liikenteessä. Trasteveren ytimessä on Piazza Santa Maria in Trastevere, jossa sijaitsee nimensä mukaisesti Pyhän Marian kirkko, Basilica Santa Maria in Trastevere.

Yksityiskohta Pyhän Marian kirkosta

Pyhän Marian kirkko

Ruokaa ruokaa ruokaa

Matkalla tulee syötä tavallista paremmin. Ravintoloita yleensä etsimme etukäteen netistä ja oppaista. Joskus onnistuu, joskus ei. Tälläkin reissulla saimme syödä muutaman aivan loistavan aterian ja muutaman keskinkertaisen. Roomassa on varmasti satoja ravintoloita. Alla on muutama linkki sellaisiin, joista itse pidimme ja joissa ruokailu tarjosi ikimuistoisia makuelämyksiä...

Hostaria Romana  -  Spaghetti alla carbonara vei kielen mennessään
Dar Poeta - Erinomainen pieni pizzeria Trasteveressä
Antico Arco - Laadukasta ruokaa, hyvä palvelu, tyylikäs ympäristö, kattava viinilista
La Gallina Bianca - Toinen hyvä pizzeria

... ja sitten ruokaan liittyviä kuvia:

Antipasti á la Hostaria Romana
Spaghetti alla carbonara, Hostaria Romana

Pizza @ Dar Poeta, Trastevere
Antico Arcon ruokalistaan tutustumista

Naudan sisäfilettä, ristorante Antico Arco

Tiramisu, ristorante Antico Arco

Rome by night

Lopussa vielä ilta/yökuvia Roomasta.